RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Isnin, 10 November 2014

Rawatan Tradisional Penyakit Kronik


RAWATAN TRADISIONAL
PENYAKIT KRONIK

WAKAF BAHARU, KELANTAN:  Rawatan terbaik apabila tubuh berasa sakit adalah diri sendiri. Ini kerana, tubuh sendiri yang akan berasa tempat yang sakit itu tetapi bukannya pihak atau individu lain. Sebaliknya yang berlaku, kita menyerahkannya bulat-bulat kepada pihak lain apabila tubuh kita diserang sakit kerana kita tidak mempunyai ilmu ke arah itu. Kita sering berkata, perubatan Islam adalah perubatan terbaik untuk menyembuhkan penyakit.

Rasulullah S.A.W  merawat dan mengubat penyakit melalui tiga kaedah iaitu:
1.      Pengubatan Thabiiyah: Mengubat menggunakan benda-benda atau unsur-unsur alam.
2.      Pengubatan Ilahiyah: Mengubat menggunakan doa-doa, jampi atau ayat-ayat Al-Quran.
3.      Dengan menggunakan kedua-dua pengubatan iaitu Thabiiyah dan Ilahiyah.
(Terjemahan Kitab Tibbun Nabawi, Ibnu Qaiyum)

Inilah kaedah dan cara Rasulullah S.A.W  mengajarkan umat-umatnya cara merawat penyakit melalui hadis-hadis Baginda. Di antara sebahagian penyakit tersebut meliputi rawatan penyakit panas (demam panas), penyakit dalam perut, taun, luka, berbekam, merawat darah yang mengalir, sakit kepala, penyakit mata, jerawat, kutu di kepala, penyakit kusta, sakit tengkuk, mengawal kesihatan dengan muntah termasuk rawatan terhadap gangguan makhluk halus.
  
Dalam hal ini, amalan dalam perubatan Islam dan alternatif melalui pendekatan rohani berdasarkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran, amalan para alim ulama, solat hajat, solat tahajjud, wirid, zikir, tasbih, jabat dan sentuhan tangan aura telah diamalkan sejak lebih 1,400 tahun lalu berbanding perubatan moden yang menggunakan peralatan yang agak mahal hanya berusia sekitar 600 tahun, tidak mampu dinikmati oleh pesakit.

Menurut Pengasas Pusat Rawatan Keraton, Profesor Dato' Dr. Raden Johari Mansor Al-Haj berkata, bidang perubatan mempunyai tiga jenis iaitu Medik (perubatan moden), Alternatif (tradisional) dan Rohani (spiritual). Beliau lebih berminat dengan cara alternatif dengan menggunakan perubatan Islam. "Ini kerana, dengan cara ini, ia diiringi dengan doa-doa yang menandakan kita sebagai umat Muhammad S.A.W, hamba Allah S.W.T yang tahu berusaha dan ikhlas berdoa. Orang yang berusaha tanpa berdoa adalah orang yang sombong, manakala orang yang berdoa tanpa berusaha adalah orang yang malas". (Media Terkini: 1 Mac, 2010)

Misalnya berhubung dengan rawatan sakit jantung tanpa melalui pembedahan dianggap luar biasa dengan hanya zikir semata-mata. Kisah berkenaan yang dipaparkan di zaman seorang ulama Islam tersohor, Hassan Al-Basri terdapat seorang pesakit jantung yang agak kronik.

Oleh kerana tiada yang mampu merawat penyakitnya, mangsa mendapatkan bantuan Hassan Al-Basri walaupun terpaksa berjalan agak jauh dari rumahnya ke tempat ulama berkenaan. Setibanya di tempat Hassan Al-Basri, mangsa mengadu tentang masalahnya. Hassan Al-Basri menjawab supaya mangsa berzikir sebanyak 1,000 kali. Lalu pesakit jantung itu pulang.

Kerana tidak sembuh juga, dia datang lagi menemui Hassan Al-Basri lalu diberitahu supaya mangsa berzikir lagi sebanyak 1,000 kali, lalu mangsa pulang. Kali ketiga, disebabkan penyakitnya tidak sembuh juga, dia datang lagi menemui Hassan Al-Basri sebagaimana kali pertama dan kedua, pesakit itu diminta berzikir lagi sebanyak 1,000 kali. Maka kali ketiga pesakit itu berbuat demikian, penyakit jantungnya sembuh seperti sedia kala. Hebatkan zikir itu? Zikir itu adalah “makanan rohani", manusia diserang sakit kerana banyak makanan "jasmani" tetapi kurang makanan rohani.

Dalam hal ini, kita sering berkata, Al-Quran itu adalah penawar segala penyakit sama ada penyakit rohani dan jasmani. Tetapi berapa keratkah manusia yang diserang penyakit mengamalkan sebagaimana yang dinyatakan di dalam Al-Quran, hanya sebutan di bibir semata-mata, sudahnya orang yang berkata itu menerima rawatan daripada pihak lain tetapi tidak mengamalkannya sendiri sebagaimana yang diterapkan di dalam Al-Quran itu.

Kita berzikir setiap hari tatkala selepas solat lima waktu, tetapi kita tidak tahu khasiat dan kaedah yang patut dibuat dalam zikir itu yang ternyata boleh menyembuhkan penyakit sekalipun penyakit-penyakit kronik. Kita boleh melafaz zikir seperti kalimah “Bismillah”, “Allah”, Allah huakhbar”, “Laillah haillallah” dan selawat kepada Nabi S.A.W. Kesemua bentuk-bentuk zikir ini adalah rawatan dan penyembuhan terbaik untuk penyakit-penyakit kronik itu tadi bahkan boleh menghalang dan mengelak dari gangguan dan terkena jerangkap yang dipasang oleh makhluk halus seperti syaitan dan jin, tetapi kenapa tidak kita gunakannya. Malahan amalan “solat sunat tahajjud” (dilakukan ketika jam 3.00 pagi, lazimnya ketika ini pintu langit terbuka), kita boleh melakukan rawatan, tetapi kenapa kita tidak gunakan kesempatan pada masa-masa tersebut?

Berhubung dengan kehebatan rawatan melalui kaedah perubatan Islam dan alternatif ini yang dianggap lebih berkesan kerana pengamalannya didasarkan dari hadis dan Al-Quran, masih terdapat individu yang mengamalkan perubatan berkenaan, Noraini binti Ibrahim, 46, atau lebih ceria dikenali Kak Ani dari Kampung Bukit, Wakaf Baharu, Kelantan walaupun kini masyarakat sering didedah dan digembar-gemburkan dengan kehebatan perubatan moden.

Menurut Noraini, asalnya rawatan tradisional ini diasas atau diperkenalkan oleh arwah atuknya kemudiannya diperturunkan kepada arwah ibunya di mana selama 16 tahun arwah ibunya terbabit secara total dalam bidang rawatan terbabit. Disebabkan arwah ibunya tiada adik-beradik, beliau yang merupakan anak tunggal mula mengambil alih tugas itu dalam tempoh lima tahun selepas ibunya meninggal sebagai penyambung warisan (tiga generasi) dan dalam usaha untuk membantu pesakit dapat menjalani kehidupan yang sempurna.

Dia bukan memandai-mandai untuk menjalankan rawatan seumpama itu, sebaliknya beliau sejak awal lagi mempelajari ilmu rawatan terbabit semasa hayat ibunya selama empat tahun itu di mana ketika itu beliau berada di Kuala Lumpur. Bahkan ketika beliau berada di Kuala Lumpur beliau telah berjinak-jinak dalam rawatan terbabit yang menjadikan beliau begitu mahir dalam rawatan penyakit-penyakit berkenaan sehingga sekarang.

Sebagaimana arwah ibunya yang menyasarkan rawatan penyakit kronik seperti jantung dan kanser, dia juga turut memberikan rawatan kepada pesakit jantung, kanser dan wanita yang tiada zuriat (ditetapkan hari Selasa sahaja).

“Kak Ani mengadakan rawatan ini di rumah ini saja tetapi tidak di luar rumah. Ini bermakna, pesakit perlu datang ke rumah Kak Ani kerana dengannya Kak Ani dapat  melakukan rawatan yang sepatutnya dengan lebih sempurna”, katanya ketika ditemui Wartawan RELATIF di kediamannya.

Apabila ditanya tentang peranannya sekarang terhadap pesakit ketika mula-mula dia mengambil tugas berkenaan, beliau menjelaskan bukan sekadar suatu kewajipan untuk membantu pesakit yang di dalam kesukaran disebabkan kesakitan itu, namun disebabkan minatnya yang begitu mendalam terhadap bidang yang diceburinya itu menjadikannya begitu bersungguh-sungguh untuk membantu pesakit yang memerlukan rawatan yang sepatutnya.

Katanya, dia tidak menggunakan sebarang ubat-ubatan sebagaimana perubatan moden. Ini kerana, dalam setiap rawatannya, dia hanya menggunakan “temu lawak” atau “kunyit” sebagai bahan atau herba paling mujarab dalam rawatannya. Misalnya untuk rawatan “barah” kadang-kadang dia menggunakan pokok herba dikenali “ketam duri” di mana pokok ini perlu dicari sendiri kerana agak terlalu sukar untuk memperolehinya.

Ketika diminta menjelaskan penyakit barah (kanser) sebagaimana pengalamannya dalam rawatan, penyakit barah menurutnya mempunyai empat tahap iaitu tahap satu, tahap dua, tahap tiga dan tahap empat.

Bagi penyakit barah tahap satu hanya mempunyai biji saja. Dalam tahap ini katanya, dia tidak mengetahui pesakit itu menghidap barah atau ketumbuhan. Barah tahap dua pula apabila bahagian dalam tubuh manusia telah menjadi nanah dan darah kotor. Barah tahap tiga pula apabila bahagian-bahagian yang disyakki barah telah menjadi bengkak, semua bahagian yang terkena barah telah menjadi warna merah dan bahagian berkenaan telah pecah. Manakala barah tahap empat pula adalah tahap terakhir yang dianggap telah mendatangkan risiko kepada pesakit tersebut. Rawatan yang dilakukan dalam tahap ini menurutnya kadang-kadang menemui kejayaan dan ada juga yang gagal disebabkan permasalahan tertentu.

“Lazim, apabila pesakit telah menghidap barah tahap empat, amat jarang yang datang menerima rawatan. Kebanyakan pesakit-pesakit berkenaan akan merujuknya ke hospital.

“Malah sering Kak Ani dikunjungi kebanyakan pesakit yang datang untuk menerima rawatan bagi barah tahap satu dan dua dengan segera”, katanya.

Menurut Noraini, penyakit barah adalah penyakit merbahaya dan risko dan kebanyakan pesakit sering datang menerima rawatan seperti barah payu dara dan barah rahim. Manakala barah jenis “Raja Saton” bukan dianggap jenis barah tetapi jenis bisul. Misalnya dalam hidung pula, katanya dalam hidung bukan jenis barah tetapi “seduan” (menurut dialek Kelantan) atau disebut “resdung”. Resdung ini jika tidak dirawat dengan segera akibat pesakit membiarkannya sehingga merebak ke beberapa bahagian dalam sistem pernafasan, rongga dan tulang akan menjadikannya barah pula.

Dia merawat penyakit barah itu menggunakan kunyit dan beras, daun-daun herba yang diisikan dengan ayat-ayat Al-Quran. Bahan-bahan yang telah siap diisikan dengan ayat-ayat Al-Quran ini kemudiannya disapu di bahagian-bahagian yang dijangkiti barah dan ketumbuhan itu.

Tahap kesembuhan barah yang telah dirawat menggunakan bahan-bahan berkenaan yang telah diisikan dengan ayat-ayat Al-Quran itu bergantung kepada tahap barah itu sendiri. Jika barah tahap satu dan dua, kesembuhannya agak cepat. Lazim menurutnya, kebanyakan pesakit yang dirawatnya ialah barah tahap dua.

Katanya, kebanyakan pesakit barah tidak mengetahui mereka sebenarnya diserang barah tahap teruk (kritikal) dan pernah terjadi pesakit yang menghidapi barah tahap teruk di mana mereka telah tidak diterima oleh pihak hospital. Katanya, pesakit yang sebegini juga pernah beberapa kali diterimanya apabila mangsa yang mendapat rawatan di hospital yang mengesahkan mereka menghidapi barah yang teruk, mereka akan datang merujuk kepadanya pula.

Pernah katanya, pesakit dari Pahang yang menghidapi barah apabila sebahagian sarafnya telah sembuh, namun sebahagian lagi saraf tersebut gagal disembuhkan. Pesakit berkenaan datang kepadanya untuk menerima rawatan. Menurut Kak Ani, sel yang dialami oleh pesakit berkenaan dianggap “gila-gila”. Jadi, pesakit berkenaan datang menemuinya yang meminta merawat saraf yang gagal disembuhkan itu.

Katanya, purata pesakit-pesakit barah (barah tahap empat) yang tidak diterima oleh pihak hospital disebabkan pelbagai masalah yang dihadapi oleh pesakit-pesakit tersebut yang kemudiannya merujuk kepadanya pula melebihi 30 orang. Malahan ramai juga yang datang menerima rawatan tersebut telah sembuh sepenuhnya, tetapi tidak kurang juga yang gagal disembuhkan berdasarkan kepada keadaan penyakit dan pesakit itu sendiri.

“Di antara kaedah yang Kak Ani buat untuk merawat pesakit ialah, pertama sekali Kak Ani akan merawat pesakit dengan kaedah ayat-ayat suci Al-Quran, membuat air tawar (air hidup) dan tepung tawar dengan mengisikannya dengan ayat-ayat suci Al-Quran dan doa-doa dalam Islam lalu diberikan kepada pesakit-pesakit berkenaan”, ujarnya.

Manakala tentang pesakit jantung pula yang pernah dirawatnya dengan kaedah berkenaan telah agak ramai tetapi dia tidak menyenaraikannya. Apabila ditanya tentang jumlah yang dimaksudkan secara purata, dia menganggarkan pesakit jantung yang pernah dirawatnya melebihi dari 100 orang.

“Masalah pesakit jantung seperti lemah jantung, jantung berlubang, jantung tersumbat dan bengkak. Setakat ini, rawatan jantung yang dilakukan Kak Ani terhadap pesakit-pesakit terbabit menemui kejayaan.

“Namun, di antara masalah jantung yang paling digemari Kak Ani ialah pesakit yang mengalami masalah jantung bengkak. Keadaan jantung pesakit dalam kategori ini adalah jantung yang baik dan sempurna tetapi disebabkan masalah bengkak itu saja yang menyebabkan mangsanya berasa tidak selesa dan sakit”, kata Noraini.

Noraini menambah, rawatan bagi pesakit jantung bengkak tahap kesembuhannya agak cepat kerana jantungnya sekadar bengkak tentunya amat mudah dipulihkan. Katanya, baginya jantung mengalami bengkak yang kadang-kadang berpunca dari perjalanan darah yang tidak stabil, air dalam badan terlalu banyak (jantung tidak berupaya untuk mengepam) menyebabkan jantung itu lemah.

Kaedah rawatan jantung ini pula, beliau akan merawat pesakit dengan kaedah ayat-ayat Al-Quran (tiupan), mengisikan air tawar dengan ayat-ayat Al-Quran, zikir dan doa serta penggunaan minyak sapu yang dibuat sendiri oleh pesakit.

“Bagi pesakit jantung yang menghidapnya akan berasa di bahagian dada dan bahagian belakang (urat jantung bahagian belakang bersetentang dengan dada). Sebab itulah, pesakit jantung akan berasa lenguh-lenguh tangan dan pergelangan tangan”, katanya apabila diminta menceritakan prospek penyakit tersebut.

Berhubung dengan rawatan pasangan yang tiada zuriat, dia juga pernah merawatnya. Katanya, dia tidak dapat memberikan perangkaan pesakit yang pernah datang menerima rawatan tentang masalah tiada zuriat kerana telah agak terlalu ramai. Ini katanya, arwah ibunya juga turut membuat rawatan yang sama dan rumah pusaka yang didudukinya sekarang sering dikunjungi bakal-bakal ibu tetapi gagal mendapat zuriat kerana pelbagai sebab.

Hanya salah seorang pesakit yang masih diingatinya adalah mangsa dari Australia yang datang ke rumahnya kerana gagal mendapat zuriat. Apabila ditanya, suami wanita berkenaan berusia  64 tahun. Walau bagaimanapun, mereka memerlukan kehadiran seorang anak sebagai penyeri dalam rumahtangga. Setelah diketahui beliau mampu memberikan rawatan yang dimaksudkan, pesakit tersebut datang ke rumahnya sebagaimana hasrat pasangan tersebut. Dengan izin Allah yang juga atas ikhtiarnya, pada bulan Ogos 2014, pesakit tersebut mula mendapat zuriat pertama.

“Di antara pesakit-pesakit yang pernah datang menerima rawatan dari luar Kelantan seperti Australia, Singapura, Sabah, Sarawak, Pahang. Sementara pesakit dari Terengganu dianggap paling ramai”, katanya.

Menurut Noraini, kebanyakan pesakit yang pernah datang menerima rawatan di rumahnya pasti akan memaklumkan kepadanya bahawa penyakit yang dialami mereka setelah menerima rawatan darinya telah sembuh dengan izin Allah.

Malahan katanya, kadang-kadang terdapat segelintir di kalangan pesakit berkenaan yang berkunjung ke rumahnya memaklumkan tentang keputusan terkini penyakit-penyakit mereka yang telah sembuh dengan memberikan ucapan tahniah kepadanya di atas usahanya itu.

Apabila ditanya, dari mana pesakit mengetahui beliau mampu merawat penyakit-penyakit kronik itu melalui kaedah perubatan Islam. Katanya, mereka mengetahuinya dari mulut ke mulut. Beliau sebenarnya tidak begitu berminat disebarkan melalui media sebagaimana arwah ibunya. Beliau tidak pernah mengiklankannya di dalam media sosial walaupun dia sendiri mempunyai talian wi-fi kerana beliau tidak mengharapkan “dikenali” sebegitu rupa.

Apabila membicarakan tentang bayaran selepas rawatan, dia tidak mengenakan sebarang bayaran kepada pesakit. Dia membantu merawat pesakit atas niat sedekah semata-mata untuk tujuan membantu pesakit kerana Allah S.W.T. Jika pesakit berniat untuk memberikan sedikit perbelanjaan atas dasar khidmatnya itu dan telah “berniat” sebagai sedekah dan hadiah, itu terpulanglah kepada pesakit itu sendiri. Jika pesakit tidak memberikan bayaran pun dia tidak akan memintanya kerana itu semua sudah menjadi kewajipannya juga untuk membantu pesakit yang memerlukan bantuan dan rawatannya.

Noraini binti Ibrahim atau Kak Ani.

Noraini binti Ibrahim ketika ditemubual Wartawan RELATIF di kediamannya.

Wartawan RELATIF bergambar bersama suaminya.

Tonton Video:

Tulisan:
AZMI MOHD. SALLEH

Jurufoto:
MOHD. KAMAL IBRAHIM

11 ulasan:

  1. Assalamualaikum..utk makluman, kpd sesiapa yg memerlukan khidmat urut tradisional blh lah hubungi sy di talian 011-11036311...sy menetap di kota bharu kelantan

    BalasPadam
  2. mcm mana nk dptkn no telefon kak ani ni ye

    BalasPadam
  3. Urut lelaki strok boleh ker
    Sy di pauh 9 bachok

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Blh..hubungi sy di talian 01111036311

      Padam
  4. Macam mane nak dapat no akak ni..

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum ,bagaimana cara saya hendak mendapatkan nombor telefon kak ani?terima kasih.

    BalasPadam
  6. Ada sape2 yg ada no fon kak ani.tq

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum. saya mencari perawat di sekitar Kelantan.sebelum ini ada terambil rokok dan makanan pemberian jiran, selepas itu saya terasa sakit dan banyak gangguan berlaku dibahagian dada,perut dan muka.

    Ini email saya : tubuhsatu@gmail.com

    BalasPadam
  8. Macamana saya nak dapatkan no tel k. Ani

    BalasPadam
  9. Sports toto: Betting news and latest news from sports betting industry
    Sports toto, betting news and 동해 출장마사지 latest news from 나주 출장안마 sports betting 토토 사이트 추천 industry. Get the latest sports 공주 출장안마 news, best bets and latest odds for 청주 출장마사지 your favorite sport

    BalasPadam