RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Rabu, 10 Disember 2014

Kedai Bunga dan Buah Che Mat


KEDAI BUNGA DAN BUAH CHE MAT


WAKAF BAHARU, KELANTAN:  Pada masa lampau, menanam pokok adalah sesuatu yang agak sukar kerana kesemua kaedahnya terpaksa dibuat sendiri. Berbeza pula di zaman moden ini, apabila kesemua pokok yang ingin ditanam telah siap secara segar dan cara penanamannya agak mudah berikutan kaedah dan penyediaan semaian seumpama itu. Hanya perlu sediakan wang yang secukupnya, pokok yang ingin ditanam ada di tangan anda. Apa yang dikehendaki oleh pembeli kesemuanya telah disediakan dari hal pokok, baja dan pasunya sekali.

Terdapat banyak kedai bunga dan buah yang menyediakan khidmat penjualan pokok-pokok bunga, buah dan hiasan seperti itu, namun hakikatnya di atas kebijaksanaan pengusaha dan penyelianya untuk menarik pelanggan ke kedai mereka, selain meletakkan harga yang berpatutan tentunya menjadi minat pembeli untuk sentiasa ke tempat itu.

Salah satu kedai bunga, buah dan pokok hiasan yang sentiasa mendapat perhatian pembeli iaitu Kedai Bunga dan Buah Che Mat yang diusahakan oleh Mohd. Nasri bin Ali yang letaknya di laluan umum di Kampung Belukar, Wakaf Baharu, Kelantan adalah sebuah kedai yang menawarkan harga yang berpatutan dan mampu dibeli oleh peminat dan penggemarnya untuk sentiasa ke kedai itu.

Menurut Penyelianya, Mat Jusoh bin Semail, 63, atau lebih dikenali Pak Soh menyatakan kedainya itu dibuka enam hari seminggu. Kedai berkenaan menurutnya beroperasi sejak tahun 2000, bermakna sehingga sekarang kira-kira 14 tahun usia kedai berkenaan masih menjadi tumpuan pembeli kerana semua kehendak pembeli ada di kedai itu.

“Kedai kami hanya menjual pokok bunga, buah dan pokok perhiasan dari Kelantan sendiri, Johor dan negara jiran”, ujar Pak Soh ketika ditemui Wartawan RELATIF.

Menurut Pak Soh, kebanyakan harga yang dijual di kedai bunganya itu dengan harga yang berpatutan serendah RM5 hingga RM50 berdasarkan keadaan dan nama pokok itu. Misalnya pokok Jasmin berharga RM6, Puding Batik (RM6), Keladi (RM8), Keladi Itario (RM8), Jerako (RM46).

Manakala pokok-pokok bunga lain yang agak tersohor seperti Bunga Kertas, Bunga Raya, Bunga Ros, Bunga Orkid, Bunga Melor Susun dan Sinar Mas. Sementara pokok-pokok buah pula seperti Pinang Kuning, Pinang Merah, Rambutan Anak Sekolah, Mata Kucing, Kelapa Mantap, Manggis, Pauh Cik Ana, Ciku Mega, Durian, Durian Belanda, Durian Batang Mas, Limau Nipis, Limau Kasturi, Kedondong, Teh Tikat Roslinda, Rhu Janda Merana dan lain-lain lagi. Bahkan terdapat juga pokok hiasan iaitu pohon buluh dan pohon pinang.

Apabila ditanya tentang nama pokok yang paling disukai oleh pembeli setiap kali datang ke kedainya. Beliau menjelaskan, kesemua pokok yang dipamerkan di kedainya itu memang disukai pembeli kerana kesuburannya. Namun, terdapat sejenis pokok bunga yang mendapat permintaan utama di kalangan pembeli iaitu pokok bunga Jasmin.

Ditanya sebab-sebab pembeli menyukai bunga Jasmin, katanya pokok berkenaan sentiasa berbunga sepanjang musim terutamanya waktu pagi (siang) dan pokok ini berbunga secara berterusan malah tidak pernah berhenti malah kelihatannya agak cantik (khususnya bagi pandangan wanita) yang kerap membeli bunga berkenaan.

Sambung Pak Soh, pokok bunga Jasmin ini terdiri dua jenis iaitu Jasmin Putih dan Jasmin Kuning. Kedua-dua bunganya sama tetapi yang membezakannya ialah jenis berbau dan tidak berbau. Contohnya, Jasmin Putih yang berbunga putih memang menjadi kegilaan pembeli tetapi tidak berbau, manakala Jasmin Kuning, bunganya berbau tetapi tidaklah selaris Jasmin Putih. Dia meletakkan Jasmin Kuning di tepi pagar kedainya bagi membezakan kedua-duanya.

Di antara pokok bunga yang sering menjadi tumpuan kalangan wanita dan paling laris di kedainya ialah pokok bunga Jasmin. Pokok bunga yang lain ada juga permintaan di kalangan wanita, namun tidaklah sehebat pokok bunga Jasmin.

“Pokok bunga Jasmin tidak mempunyai unsur perubatan kerana pokok berkenaan bukan dalam kategori pokok herba. Namun, ia sekadar pokok bunga yang menjadi minat utama terutama di kalangan wanita”, ujarnya apabila diminta tentang keistimewaan dan khasiatnya dari sudut perubatan.

Menurut Pak Soh, kebanyakan pokok yang dijual di kedainya adalah pokok-pokok yang didatangkan dari luar Kelantan seperti dari Johor dan Thailand. Hanya dua jenis pokok saja dari Kelantan seperti manggis dan puding batik.

Katanya, cara menanam pokok bunga ini memang mudah. Tanggalkan atau tarik pokok tersebut dari plastik membaluti tanah dan akar pokok terbabit, kemudiannya penanaman boleh dibuat setelah disiediakan tempat tanaman.

Tambah Pak Soh, kebanyakan pokok mencapai tahap masa berbuah apabila berusia 1 tahun. Misalnya pokok mangga (pauh), akan sampai masa berbuah apabila usianya mencapai tempoh satu tahun. Buahnya dianggarkan 3 biji (1 kilo), maknanya buah mangga ini agak besar juga.

Setakat ini menurutnya, juara membeli pokok-pokok hiasan dan bunga dipelopori oleh kalangan wanita. Ini kerana, wanita memang minat serta gemarkan kepada hiasan dan bunga-bungaan. Manakala pokok buah-buahan pula digemari kalangan lelaki. Terdapat pembeli yang sama sering datang ke kedainya untuk mendapatkan pokok sesuai dengan laman rumah mereka.

Selain pokok bunga dan buah, kedainya juga menjual pelbagai jenis baja dikenali “baja organik’ untuk pokok seperti baja bunga (untuk bunga, kesuburan pokok dan berdaun lebat yang berwarna merah) dan baja buah (khusus untuk pokok buah-buahan). Selain itu, pasu juga turut dijual bagi memudahkan untuk semaian dan tanaman pokok-pokok terbabit di dalam kawasan laman rumah.

Untuk tempahan, hubungi:
1. Mat Jusoh Semail (Pak Soh) = 013-9518029 
2. Mohd. Nasri bin Ali (Pengusaha) = 012-9549720 

Mat Jusoh bin Semail atau Pak Soh.

Pak Soh ketika ditemubual Wartawan RELATIF di kedai bunganya.

Mohd. Nasri bin Ali.

Mat Jusoh Semail, Mohd. Nasri Ali (tengah) dan Wartawan RELATIF.

Pandangan hadapan Kedai Bunga dan Buah Che Mat.





Sebahagian pokok bunga dan buah untuk dijual.




Antara pokok hiasan untuk dijual.


Antara baja pokok yang turut dijual.



Sebahagian pasu yang turut dijual di Kedai Bunga dan Buah Che Mat.



Beberapa pembeli sedang berurusan.

Teks:
AZMI MOHD. SALLEH

Jurufoto:
MOHD. KAMAL IBRAHIM

1 ulasan:

  1. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    BalasPadam